Hírek
2021. december 13., 13:37Természet(l)esen Sárváron -Ki nevel a végén?
„Apa, van nekünk komposztálóládánk? Anya, te tudtad, hogy a zuhanyozással kevesebb vizet fogyasztunk, mint ha kádban fürdenénk? Apa, nekünk energiatakarékos a hűtőnk? Anya, a tanító néni azt mondta, hogy mindenkinek legyen kulacsa, mert az sokszor felhasználható! Anya! Nekünk nincs többször használható tasakunk a kifli vásárlásához? Képzeljétek az osztályba szelektív kukákat hoztak! Ti tudjátok melyikbe kell tenni a csokis papírt?
Hasonló kérdések talán már több családban is elhangzottak. Az óvodákban, iskolákban a pedagógusok minden tantárgy tanításkor igyekeznek felhasználni a környezettudatos szemlélet kialakításához kapcsolható oktatási tartalmakat. Minden intézményben vannak jeles napokhoz kapcsolódó (Föld napja, A víz világnapja, Madarak és fák napja, Állatok világnapja stb) projektek, de a fenntarthatóságra nevelés nem áll meg itt, a mindennapok része kell, hogy legyen.
Az iskoláknak, óvodáknak ma fontos feladata a környezeti nevelés, amely a mindennapok tanítási-tanulási folyamatának része. A Zöld Óvoda és az Öko-iskola programban résztvevő oktatási intézmények kiemelten képviselik a fenntarthatóságra nevelés célkitűzéseit. Ennek során nem pusztán információátadás történik, ennél sokkal fontosabb a példamutatás. Az oktatási intézmények igyekeznek a szülőket is bevonni a fenntarthatósághoz kapcsolódó tevékenységeikbe. Meghatározó erkölcsi alapelv kell, hogy legyen a környezetkímélő magatartás. Ha a gyermek az iskolában aktívan foglalkozik a környezetvédelem témájával, - odafigyel arra, hogy elzárta-e a csapot, megpróbálja elsajátítani a szelektív hulladékgyűjtés módját, részt vesz szemétgyűjtő akciókban, gyalog vagy kerékpárral jár iskolába – akkor már ő is sokat tett a környezetéért. A pedagógusoktól látott jó példákat a gyermekek átveszik, s ez egy idő után a témára kevésbé érzékeny szülők szemléletét is pozitívan befolyásolja. Szerencsés az a helyzet, ahol a környezetre való odafigyelés a napi rutin része, a gyermek számára természetessé válik a szelektív hulladékgyűjtés, a műanyag visszaszorítása, a takarékoskodás a vízzel, árammal, az ésszerű vásárlás. Az, hogy egy gyermek mennyit érzékel a témából a mi felelősségünk: szülőké, pedagógusoké, felnőtteké.
Németné Csonka Andrea
« Vissza az előző oldalra!